blogg2

Många idag inser att sociala medier är den kommunikationskanal som växer snabbast just nu men är osäkra på hur och varför de ska befinna sig där. Malin och Nella som är Bizkit Havas specialister inom sociala medier har listat de tre viktigaste anledningarna till att sociala medier ska vara en självklar del av mediemixen.

1. Viktigaste plattformen bland unga och växer bland äldre. Svenskarna och Sociala Medier 2016 släpptes nyligen och visar att tre av fyra i målgruppen 12-35 år besöker sociala nätverk dagligen i mobilen. Kvinnor i åldern 16-25 år spenderar över 12 timmar i veckan i sociala nätverk och män nästan 10 timmar. Dessutom vet vi att mobilen nu har gått om desktop vilket gör att de mobila kanalerna blir allt viktigare. En del av plattformarna är utformade för att främst användas i mobilen så som Snapchat och Instagram.

Allt fler pratar dessutom om att sociala medier är den nya källan för nyheter. I Svenskarna och Sociala medier 2016 kan vi se att ungdomar mellan 16-25 år anser att Facebook är viktigare än traditionella medier som källa för lokalnyheter. Låt dig inte luras av höga siffror hos den yngre generationen, i åldersgruppen 66-75 år har tiden på sociala kanaler fördubblats sedan 2013 och de spenderar nu 4,9 timmar per vecka.

2. Riktigt bra styrningsmöjligheter. Till skillnad från många andra medieköp kan du i sociala medier styra på demografi, geografi, intressen och använda dig av färdiga kundlistor och skapa så kallade lookalikes eller tvillingar. Detta ger större möjligheter att träffa just de personer du vill prata med.

 3. Tvåvägskommunikation. Sociala medier är i princip den enda kanalen där du har direktkontakt med människor som ser dina budskap och kan få direkt feedback. Flera företag tycker att det är läskigt att befinna sig i sociala kanaler då andra har möjlighet att till exempel kommentera både positivt och negativt på budskap. Vi menar att detta är en av de största fördelarna med sociala medier då man kan bemöta potentiella kunders frågor och tankar. Har du en skicklig kundtjänst eller sociala medier-ansvarig kan man via dessa vinna över kunder som tidigare varit negativa.