Senaste nytt om cookielagen.

Den 18 maj klubbade riksdagen igenom lagen för elektroniska kommunikationer. I denna lag finns en del som handlar om hur cookies får användas. Den delen av lagen handlar i stort om att användarna aktivt måste acceptera alla cookies.   Det låter kanske inte så intressant men i praktiken innebär det att användaren måste godkänna alla cookies som en site innehåller. T ex på Aftonbladet.se handlar det om 25-30 st och var och en måste godkännas. Det kan betyda att användaren måste klicka ja eller nej på 25-30 pop-up fönster innan man når sitens faktiska innehåll. Självklart kommer detta inte att…

Vi är så stolta!

Wisely har fått äran att designa re:members nya kreditkort More och visst blev det snyggt? Framförallt är vi så glada att Entercard hade modet att köpa vår idé om att vända på kortdesignen. Grunden är att vi använder korten annorlunda idag pga den nya chipfunktionen. Vi använder helt enkelt kortläsaren på ett nytt sätt idag än vad vi gjort tidigare.

Lagförslag om kakor på nätet….

Som ni säkert hört eller läst så ligger det ett lagförslag som ska reglera användandet av cookies. Idag verkar det nästintill omöjligt att sia om vad som kommer att bli lag eller vad som kommer hända framöver men vi följer frågan via IAB och Sverige Annonsörer. Tobias Eidem verkar vara den som han mest koll just nu så därför hänvisar vi gärna frågor till honom. Här kan ni läsa vad KIM skriver i ärendet. Vi hoppas dock att lagen inte träder ikraft och att de som ligger bakom lagförslaget inser att lagen bara kommer bli sämre för användare och annonsörer….

En praktikants bekännelser

Sista veckan på min praktik här på Wisely började i måndags, jag kan inte förstå hur fort tre månader har gått. Istället för att berätta hur det har varit nu när jag har kommit in i rollen som praktikant tänkte jag istället skriva om min första dag här. Det hela började med en ganska så intressant mailkonversation jag hade med min handledare Rickard. Jag ställde den ganska väl relaterade frågan om det fanns någon klädkod på min kommande praktikplats varpå han svarade att det absolut gjorde det. Framförallt hade de så kallade temaveckor där de testade olika saker varje vecka….

Google skapar egen “like”-funktion

Kapprustningen mellan Facebook och Google fortsätter, och den framgångsrika gilla-knappen som haft segertåg på nätet har såklart varit en nagel i ögat för Google. [dropcap style="font-size: 35px; color: #999999; text-shadow: 1px 2px 1px #FFFFFF; font-family: serif; font-weight:bold; letter-spacing: -4px; "]V[/dropcap]ilket naturligtvis innebär att man i vanlig ordning utvecklar en egen konkurrerande funktion. Hos Google kommer denna funktion istället att heta “+1″-knappen. Den kommer dyka upp först och främst bland sökresultaten, där man kan “plussa” bra länkar, och sedan såklart även integreras på fristående sajter. De länkar man plussat kommer sedan att spridas via sitt opensocial-nätverk (Google buzz osv). För närvarande…

Vi vann – på riktigt!

Till slut, efter dramatiken, så vann vi Hemnets tävling. På hederligt vis, ska tilläggas. Vår käre chef Kenneth lyckades kamma hem ballongfärden åt oss i slutändan, efter att omröstningen fick påbörjas på nytt. Tack till TBS för gott motstånd och, som Hemnet uttrycker det, en tävling med ‘ett antal… intressanta, tekniska turer’. I glädjeyran noterade vi precis att vi dessutom blivit nominerade på Awwwards Best Website-tävling för vår kampanjsida åt vår kund Hyundai! Awwwards är en sajt som inriktar sig på att prisa CSS-baserade sidor. Inte för att mjölka vår läsekrets obönhörligt, men vi skulle självklart bli toppenglada om du…

Hemnets tävling – så kan det gå!

Kenneth skrev häromsistens att Hemnet har lagt upp en tävling för utvalda digitala medierådgivare, men något hände med omröstningen. Nämligen ett perfekt exempel på hur omröstningar på nätet så lätt kan manipuleras om man inte passar sig. När vi på Hemnets tävlingssida såg att en av deltagarna plötsligt råkade flyga upp i tusentals röster var det ganska uppenbart att motorn bakom omröstningen inte var så värst komplicerad – den var helt enkelt baserad enbart på cookies. Med andra ord så gick det att rösta precis hur många gånger som helst så länge man inaktiverade cookies; detta är något som inte…

Uppföljning av CloudFlare

Häromveckan skrev vi om molntjänsten CloudFlare. Nu har vi testkört ett tag och det är dags att ta reda på vad som hänt. I c:a 1,5 veckor har den här bloggen använt sig av CloudFlare, som optimerar sajter genom molntjänster och diverse smarta funktioner. Dags att se vilken nytta det egentligen har gjort under den här perioden! Och det är förvånansvärda siffror vi möts av i statistikpanelen: Summerat kan man säga att bara mellan 25′e mars och 3′e april (igår) har CloudFlare: Minskat antalet requests (förfrågningar till servern) med över 59,000! Det betyder att svarstiden ökar markant. Har besparat oss…

Vi är nominerade för Årets Kampanj!

StockholmMediaAward som är en av Sveriges största medietävlingar har släppt nomineringarna för årets kampanj – och Wisely/Bizkit är nominerade! Det är vår egen kampanj “Interaktiv individmarknadsföring” som röstats fram som ett av de elva bidragen. Den går i korthet ut på att när marknadschefer googlar sitt namn så har vi köpt annonsplatser där som leder till en individuellt anpassad hälsningssida där vi presenterar oss och vårt erbjudande. Vi är självklart sjukt glada för detta och ser med spänning fram mot MediaWeek då vinnarna utses; håll tummarna för oss! Här är pressmeddelandet från Sveriges Mediebyråer (PDF): SMA Nominerade Årets Kampanj 2011

Hemnet vill skicka oss ut i rymden!

Ibland får vi byråer vara med om roliga saker… Just nu pågår en tävling med Hemnet där de vill att vi ska marknadsföra deras nya annonsformat. Alla chefer på de olika mediebyråernas digitala avdelningar har fått vara med och fått en ballong med tävlingen skickad till sig. Uppmaningen var att skriva en motivation och sedan be alla rösta på den…. kanske inte så bra utfört men som alltid blir vi byråer glada över aktiviteter som gör att vi tävlar mot våra kompisar och konkurrenter….  Så då gör jag oxå det, dvs uppmanar er att gå in här och rösta på…

Molntjänsten som snabbar upp din sajt

Framgången för det mytomspunna “molnet” har äntligen gjort att uppfinningsrika entrepenörer nu är i full fart med nydanande molnbaserade produkter. Ett par av dessa har även skapat tjänster specifikt för oss som har/driver egna sajter genom att automatiskt, och dramatiskt, snabba upp laddningstider genom sinnrika metoder. Under ett antal år nu har IT-insatta idogt hyllat och försökt förklara “Molnet” till såsom företag som privatpersoner, men det är först under senaste året som det (äntligen) verkligen har blivit ett etablerat och välkänt koncept även för många utanför IT-världen. Och en av de stora fördelarna med molnbaserad lagring är snabbhet – filer…

Facebookfrossa

Under en eftermiddag grottade vi ner oss ordentligt i Facebook på våning 18 tillsammans med våra kunder. Niclas Prenker från Facebook gick igenom Facebooks utveckling, trender och statistik (alla älskar ju siffror). Vi kunde konstatera att alla arbetsgivares farhågor är berättigade, FB-användarna är som mest aktiva under arbetsdagen med en liten topp vid 15 på em. WiselyMartin berättade sedan hur Discovery jobbar med sin Facebook page, både med kampanjer och hur de interagerar med sina fans, och WiselyRickard avslutade med lite tips och tricks.