Höj blicken och fokusera på detaljerna!

Idag är Internet ett moget media i mångas ögon och med moget ingår ofta ett slags slentrian. Dvs det är lätt att bara köra lite banners, lite sök och lägga på lite sociala medier så är vi hemma! Tyvärr räcker det inte. Eller jo det räcker om man vill vara som alla andra men vill ni förändra, förädla och verkligen arbeta med internet som marknadsföringskanal krävs så mycket mer. Medielandskapet är under ständig förändring och de tekniska hjälpmedlen växer och utvecklas snabbt. Detta tillsammans med att den kreativa lösningarna blir mer och mer flexibla, relevanta och optimeringsvänliga så krävs ett…

Way to go SAS

Det här gillar jag. Faktiskt. SAS kampanj Globe of Fortune som slumpar fram ett resmål och sedan från din Facebookprofil slumpar fram en vän som du har möjlighet att vinna en resa med till det slumpade resmålet. Dock krävs en motivering för att ha chans att vinna. Enda lilla nackdelen är att många har “vänner” på Facebook som man knappt har kontakt med, eller ens har träffat. Själv slumpade jag fram chansen att vinna en resa till romantiska Venedig med en ex-kursare från LiTH. Kanske inte den person jag helst av allt vill uppleva Venedig med, men det är ju…

Twitter – den största hypen sedan…typ WAP?

Vet att man inte ska tala om hype i första taget, och att det kan gå ”fort i hockey”. Saker kan ändras snabbt och man kan få stå där å mumsa på hatten. Men jag vill sätta ut hakan lite och påstå att i mina ögon är Twitter årets största hype. Om inte decenniets. ”Alla” talar om det (läs medie/reklam/PR-människor), kunder skriker om det och tidningarna skriver spaltmeter. För att inte tala om alla bloggare och förståsigpåare där ute som påstår att Twitter är den stora revolutionen som pågår JUST NU och att företagen är HOPPLÖST EFTER och när som…

5 saker man måste tänka på när man ska utvärdera sociala medier

Läste Gary Steins artikel om utvärdering av företagens insatser i sociala medier. Tycker det är läsvärt och framförallt är det viktigt att man utvärderar och tänker igenom hur och på vilket sätt man följer upp aktiviteterna. Idag är det så mycket prat om sociala medier men tyvärr är verktyg, metoder för utvärdering etc lite efter. Ett bra första steg är att tänka på uppföljning överhuvudtaget och inte bara att man måste göra något… Alla insatser kostar tid eller pengar så alla insatser bör oxå utvärderas på samma sätt som övriga marknadsinsatser.

Svart bälte i effektivitet!

Svårt att komma igång efter semestern?  “Få det gjort” av David Allen är en bok som handlar om hur man samlar/lagrar alla sina idéer, strukturera alla sina “to do”-listor samt planerar för att få mer gjort och framför allt ser till ATT det blir gjort. Jag har läst halva boken än så länge och den är grymt inspirerande. Do it! Do it now! Eller lägg det i hinken.