Tre tips för ett stabilt SEO projekt

Gör grundjobbet bra – gör en nulägesanalys kring söknärvaron och webbplatsen idag så det tydligt framkommer vilka områden som behöver prioriteras. Är det tekniska delar kring webbplatsen som inte är helt hundra eller är det innehållet och content som behöver fyllas på först? Har vi meta data på plats eller gör höga laddningstider att vi tappar ranking? Eller behöver vi länkkraft från andra relevanta webbplatser? Gör en status check först och prioritera sen. Alla projekt är unika. Se till att ni har valt rätt nyckelord för just ert företag - Vilka sökord är det viktigast att ni rankar högt på? Hur…

Tre anledningar till att sociala medier är en självklar del av mediemixen

Många idag inser att sociala medier är den kommunikationskanal som växer snabbast just nu men är osäkra på hur och varför de ska befinna sig där. Malin och Nella som är Bizkit Havas specialister inom sociala medier har listat de tre viktigaste anledningarna till att sociala medier ska vara en självklar del av mediemixen. 1. Viktigaste plattformen bland unga och växer bland äldre. Svenskarna och Sociala Medier 2016 släpptes nyligen och visar att tre av fyra i målgruppen 12-35 år besöker sociala nätverk dagligen i mobilen. Kvinnor i åldern 16-25 år spenderar över 12 timmar i veckan i sociala nätverk…

Succé för Hyundais kampanjer

Facebook skriver om vår kund Hyundais stora framgång med vårens marknadsföringskampanjer där CPL sänktes med 67 procent. Ännu en gång är det bevisat. Noggrann planering i allt från content-strategi till produktion och medieplan gör skillnad. Det visar Hyundais nu uppmärksammade kampanjer för i20 Active och crossovern Tucson där biltillverkaren lyckades sänka sin CPL med otroliga 67 procent. – Det är siffrorna för kampanjen som gick via Facebooks kanaler. Tittar vi på den totala digitala kampanjen sänkte vi CPL med 91 procent, säger Lina Hansson, Digital Marketing Manager på Hyundai Sweden. Framgångsfaktorn? Att noggrant planera den kreativa kommunikationen och det digitala…

”Youtube Gaming” lanserat i Sverige

Gaming har varit stort på Youtube länge och många stjärnor som Pewdiepie har fått stjärnstatus med hjälp av sina Youtubekanaler. Varje månad tittar Youtubeanvändarna på 144 miljarder minuter spelrelaterat material, och en sökning på spel ger 22 miljoner resultat på videosajten. För spelintresserade har det dock varit svårt att hitta videos och i och med att spelcommunityn växt så pass mycket lanserar nu Youtube en egen sajt och app för spel vid namn ”Youtube Gaming”. Tjänsten har funnits i USA och Storbritannien men har äntligen nu även lanserats i Sverige! På sajten kommer spelprofiler och spelbolag samsas med sitt material…

Trendspaningar inom content & native

I takt med att mediekonsumtionen och medielandskapet förändras blir våra kunders kommunikation alltmer komplex. Idag handlar det inte bara om att fylla bannerutrymme och reklamfilmer med slogans, det krävs betydligt mer än så för attnå igenom bruset. Detta är en av anledningarna till att efterfrågan av kraftfulla och genomtänkta content- och nativelösningar ökat markant under det senaste året. Nedan följer våra tre senaste trendspaningar inom content/native: Kvalitetskraven för nativeannonser ökar ständigt hos de stora publicisterna och det gäller att annonserna smälter in i annonsmiljön och har en hög relevans för kontexten. Ingen vinner på att denna typ av annonser har…

Millennials: The Challenger Generation

Havas globala insight-team har sammanställt en rapport kring Millennials karaktäristiska mediebeteenden samt hur varumärken bör arbeta för att nå ut till denna målgrupp. Rapporten är baserad på den Meaningful brands studie som Havas genomför varje år och som vi på Bizkit Havas fr.o.m. 2015 också deltar i.  Meaningful brands är en global studie som är baserad på enkätundersökningar med 300 000 personer på 34 marknader. Drygt 130 000 av dessa är Millenials. Millennials, eller generation Y, inkluderar alla som är födda 1980-1996. De är idag 20-36 år och motsvarar 32.8% av världens befolkning. Denna grupp är extra intressant för dagens varumärken då de…

Minskad reklam-effektivitet i TV

Under flera år har vi sett hur räckvidden i TV har sjunkit undan, i synnerhet i vissa målgrupper. Även om TV fortfarande är vår största räckviddsbyggare så behöver vi idag fler TRP för att nå samma räckvidd som för några år sedan. I tillägg till detta har vi även följt kanalernas prishöjningar och sammantaget har den här utvecklingen naturligtvis urholkat TV-kronans värde. Den kanske största och mest dramatiska utvecklingen handlar dock inte om utmaningarna med att bygga räckvidd eller om ökade priser utan att de personer som faktiskt sitter bänkade i soffan inte uppmärksammar det som sker i TV-rutan i…

Programmatic är här för att stanna

I oktober uppgav 80 % av publicisterna i Sverige att man gjort sitt eget annonsutrymme tillgängligt för programmatic och vi kan nu köpa en mängd premiumformat och premiumplaceringar både på desktop och mobilt. Även rich media-format och video ökar. Detta förändrar våra traditionella medieplaner en del, främst genom att vi inte på samma sätt specar sajter och placeringar utan istället köper det utrymme som passar kampanjen vid varje enskilt tillfälle. Fördelarna är framförallt att vi kan koppla på datakällor för att hitta vår exakta målgrupp och att vi kan styra frekvensen på kampanjnivå. Vi på Bizkit Havas jobbar ständigt för…

Årets julklappar går till…

Barn och ungdomar på två asylboenden i utkanten av Stockholm. Flyktingkatastrofen har under året varit extremt påtaglig och påverkat oss alla. Hos oss på Bizkit Havas har det varit ett ständigt återkommande samtalsämne under lunchrasterna och att vi skulle bryta trenden med att köpa julgåvor till kunder och anställda och istället lägga pengarna på julklappar till de som lever mitt i katastrofen kändes som en självklarhet. Alla anställda har varit positivt inställda och väldigt engagerade i såväl julklappsinslagning som utdelning av klappar. Det ena asylboendet drivs av Giving People och det andra av Rädda Barnen. De drygt 70 barnen och…

Guns of Mars intar scenen på MeccaRocken

På torsdag smäller det! Då är det dags för vårt husband Guns of Mars att inta scenen på MeccaRocken15 där de kommer tävla mot andra band från branschen och slåss om den åtråvärda vandringspokalen. Bandet består av fyra Bizkit förmågor (Jennie, Malin, Moa & Henke) samt tre utomstående, med ack så duktiga, talanger. Nedan följer en liten presentation av våra stjärnor! Jennie började som 4-åring att mima, spexa och dansa framför spegeln- och hade ofta egna små shower för föräldrar och vänner vid fest. Hon började tidigt på Minifunkarna, tätt följt av Lasse Kuhlers dansskola, barbershop sång och kören Rönninge Show…

Hyundai + David Sundin = Sant

Vi har fördjupat vårt samarbete med Hyundai den senaste tiden och är väldigt glada och stolta över att kunna få genomföra helt integrerade och nytänkande uppdrag tillsammans med dem. Succésagan inleddes i våras när Hyundai tillsammans med oss på Bizkit Havas och reklambyrån MSL (Top Hat) utformade och producerade 18 filmer som döpts till Topp 5. Huvudpersonerna i filmerna är komikern David Sundin och skådespelaren Anders Sahlman och konceptet gick ut på att berätta halvtorra saker på ett lättillgängligt sätt. Det gällde bilmodeller, garantier, tjänstebilar, privatleasing och så vidare. Filmerna var främst avsedda för hyundai.se samt deras egna kanaler och…

Tessan är nominerad till Sveriges bästa rådgivare

Vår klippa till projektledare Therese Andersson rankas som en av Sveriges tre bästa rådgivare av MediaMeccaAwards. Hon gick vidare i deltävlingen och har nu chansen att koras till Sveriges bästa rådgivare, allt avgörs i den stora slutfinalen den 19 november på Metropol Palais. I finalen kommer hon att möta Camilla Moen (OMD) och David Von Schantz (3Kronor). Inom kort drar röstningen igång hos alla de mediehus som är partners till MediaMecca 2015. Therese är en Uppsalatjej som pendlat till Chamonix i ett otal år bla som reseledare. Hon slängde sig in i mediebranschen för 11 år sedan och vi har…