Ibland blir konsumentundersökningar där man försöker dra slutsatser om reklamkampanjers effektivitet så roliga att själva reklamen i sammanhanget blir ointressant.

Fick tidigare under dagen ett mail från Cint, som brukar skicka ut konsumentundersökningar med jämna mellanrum, att svara på ett par frågor om en reklamfilm.

Ja, hur känns det egentligen?

Inget konstigt där.

Reklamfilmen i fråga var en högst ointressant, utslätad standardreklam för Unibet där man såg ett gäng kärnfamiljs-Svensson-karlar som hämtade direkt från 50-talet sitta och gorma och hurra framför en TV-apparat där någon form av sportevenemang försegick. För det är sånt vi karlar gör, liksom.

Men sådant har man ju vant sig vid sedan länge, och det är trots allt en del av mitt yrke att malla in människor i bestämda målgruppsfack att targeta med effektiva säljbudskap. Så det har jag inget emot.

Frågan är hur man drar lärdomar av den reklam man gjort – för oss på nätet är det ju jämförelsevis rätt lätt. Vi kan dra direkta paralleller mellan satsade och intjänade kronor, beräkna resultat med hjälp av allt från clickrates till impressions till CVR’s. För TV, print och allmän massmedia är det såklart inte lika enkelt, och då är ju konsumentundersökningar som dessa prima.

Men hur de har någonsin tänkt få ut några vettiga slutsatser ur den här undersökningen övergår mitt förstånd. Jag brukar anse mig själv vara rätt duktigt analytisk och kan förstå hur statistikerna bygger upp och drar slutsatser från liknande undersökningar. Men för att få bra resultat måste man ju från början ha rätt input. Input quality equals output quality. Skit in – skit ut, helt enkelt.

Och det fantastiskt fåniga med just denna undersökning uppenbarade sig när man framåt slutet blev tillfrågad att besvara påståendet “När du ser filmen, i vilken utsträckning känner du:” – varpå det spårade ur totalt.

Jag vet inte om det hela går att skylla på en Google Translate-översättning från någon internationell undersökning dom utgått från, eller om det är en hobbypsykolog som råkat hamna på ett marknadsundersökningsföretag i brist på arbetstillfällen, men några av de fantastiska alternativen man fick betygsätta mellan 1-7 var om man när man ser filmen känner:

  • Äkthet
  • Misstänksamhet
  • Salighet
  • Ledsamhet
  • Lättsamhet
  • Stillhet
  • Slöhet
  • Hängivenhet
  • Orolighet
  • Tacksamhet
  • Tokighet
  • Missmod
  • Upphetsning
  • Obetydlighet
  • Välgörande
  • Fridfull
  • Sorgsen
  • Uppjagad
  • Exalterad
  • Vilsam
  • Attraherad
  • Tvivlande
  • Ilska
  • Misstrogen

Öhm, ursäkta, men vad sjutton tror ni att det var för film ni skapat egentligen – ett Ingemar Bergmandrama? Det är en livebettingreklamfilm för sjutton gubbar. Och det är nog inte så mycket salighet eller tokighet jag känner som fullkomlig apati.

Var fanns det alternativet..?

Ps. Om någon läsare har inblick hos Unibet så vill jag hemskt gärna få reda på slutsatserna av denna härliga undersökning!

Discussion

  1. Wisely Sthlm

    New post: Hur man inte gör reklamundersökningar http://bit.ly/agT3Bv

  2. Http://Www.Aejo.Org

    Hi my family member! I ωant to say that ths articpe
    is amazing, great written аnd come with almost all inportant infos.

    I would like to see more posts likee this .

    Review my web-site – Orquestas De Saalsa (http://Www.Aejo.Org)