Det har sakta men säkert börjat ryckas liv i den gamla debatten om att kräva medlemsskap och avgifter för att ta del av nyhetssidor och annat på senare tid. Det är ju så synd om våra stackars gammelmedier när de unga får nyheter och information utan att betala för sig! Men nu har en svensk klassisk medieinstitution fått hybris av tidigare oskådade mått.

För inte så många månader sedan så var ju bland annat Stampen och även SvD, om jag inte missminner mig, ute och beklagade sig över att Google “stjäl” deras nyheter via deras indexeringsspindel. Att man enkelt kan lägga till en robots.txt-fil som stänger ute Google var å andra sidan inte aktuellt då man då skulle “tappa besökare”. Världen är helt enkelt hård och orättvis, är väl slutsatsen.

Amerikanska tidningar har länge brottats med fenomenet, och exempelvis NYTimes bland andra kräver att man åtminstone registrerar en användare för att komma åt de flesta av deras artiklar. Då kan man åtminstone skräddarsy reklam och bearbeta läsarkretsen en smula mer, och det har nyligen dykt upp en lokaltidning där som kräver en redig summa kontanter för att kunna läsa deras onlinetidning alls.

I Sverige är det ingen som gått på den smällen ännu, det närmsta vi kommit är väl den helt okej mellanvägen att ta betalt för extrainnehåll á la Aftonbladet Plus. De personer som känner sig manade att betala för att läsa innehållslösa topplistor i stil med “10 bästa gratisprogrammen för din dator” tycker jag absolut är en kundkrets värd att utnyttja.

Men i dagarna har KamratPosten fått hybris på en helt ny nivå.

Man har bestämt sig för att helt sonika stänga hela sitt community för alla småkottar som inte vill betala 29kr i månaden för privilegiet att använda sig av deras nya webbversion innehållande fantastiska nya funktioner som “fler rum, rörliga prylar och fotspår från dina besökare”.

Att ta betalt för redaktionellt innehåll kan jag förstå. Men för ett community? Nu är det möjligt att jag kanske missat något under de 15 år jag hängt på nätcommunities, men mina erfarenheter säger att det absolut viktigaste för att man vill hänga där är att alla ens bekanta och kompisar också är där. Skulle majoriteten av dom sluta vara medlemmar hade jag också hoppat av. Oavsett hur många “rörliga prylar och fotspår” det erbjuds.

Som Zackrisson sätter fingret på: “hur många skulle lämna facebook om den började kosta pengar? Och vilket värde skulle kvarstå i tjänsten då när kanske 75% av ens kompisar har försvunnit?”

Jag misstänker att istället för att skapa en exklusiv skara kids i ett florande community så kommer KP uppleva en exodus av användare av bibliska mått. För det råder ingen brist på andra ställen på nätet där man kan umgås med sina vänner – utan att betala för förmånen. Och däri ligger kärnan i hela betalmodellen online:

Att konkurrera med gratis kräver att man erbjuder något som inte går att finna på något annat ställe – gratis.

Discussion

  1. Anders Flodqvist

    Det här var bland de mest korkade idéerna jag har sett. Communities kan användas till mycket. De kan användas för att stärka relationen till konsumenten, de kan användas för att stärka konsumenternas relationer till varandra inom ramen för det egna varumärket, de kan skapa en plats att annonsera riktat på, de kan skapa efterfrågan på andra av företagets produkter. Men det kan inte kosta att vara medlem i själva communityt. Varför skulle man stanna kvar då? Det är ungefär som att ta inträde till ett kafé, jag och mina vänner går bara till ett annat kafé då.

    Att sedan göra det för ett community som riktar sig till barn är ju bara än mer korkat. Det är knappast den köpstarkaste målgruppen och dessutom en målgrupp som enkelt hittar nya favoritcommunities.

    Usch! Vet att jag nästan bara upprepar det du skrev, men det är bara så urbota dumt att jag var tvungen att skriva av mig lite :) Undrar om de behöver en konsult för deras community? Råkar vara ett av mina specialområden :)

  2. Frank Oddbratt

    Håller med. Dålig idé.

  3. Niklas Weidel

    @Anders: Deras “ursäkt” är att man inte kan göra reklam mot barn hur som helst, och att man därför aldrig kommer kunna få in tillräckligt med intäkter för att hålla det flytande.

    Det jag kan tycka är att om man har en sajt/community/tjänst som är en förlustaffär – då har man väl någonstans grundläggande gjort en miss. Att paniskt omvandla det till ett ställe enbart för betalande medlemmar känns mest som att försöka sätta plåster på ett brutet ben. :)

  4. Anders Flodqvist

    Så sant, så sant. Ett klassiskt exempel på hur man vill hålla fast vid gamla ekonomiska modeller i ett sammanhang där nya ekonomiska förutsättningar råder. Antingen får man se communityt som en marknadsföringskostnad som (förhoppningsvis) ger mer lojala kunder även vad beträffar papperstidningen, eller så får man se det som en förlustaffär och lägga ner communityt. Men de kommer aldrig kunna trycka in det i det “traditionella” ekonomiska tänket.

  5. Fredrik

    Jättebra att KP försöker få ekonomin gå ihop istället för att ge upp community satsningen. De hade räknat med att tidningen skulle kunna bära kostnaden för sajten (sajten är inte reklamfinansierad) men det håller tydligen inte längre. Och kanske kan det funka, precis som att barn prenumererar på KP-tidningen så kanske de tycker att det är värt 19 kr/mån för KP sajten. Man kan ju tänka sig att de kommer kunna bundla prenumerationerna av tidningen och webben så att det blir ett enklare val för föräldrarna att betala på en årsfaktura.

    Visst finns det miljarder av communitys och forum men man ska inte underskatta en väl uppbyggd och fungerande samlingsplats, så kul är det inte att fly från alla och bygga upp på nytt ställe hela tiden. Och underskatta inte heller barn och ungdomars betalningsförmåga på nätet, se på Habbo, Stardoll, Blip eller good old Lunar.

    Så, nu har jag vägt upp neggo inlägget och kommentarerna

    • Lightning

      Mmmm vita pe4rlhyacinter – se5 vackert! Inte var dag man ser dem i affe4rerna. Underbar.Jag trddoe faktiskt att jag redan hade skrivit en liten he4lsning till dig… men jag te4nkte nog bara att jag skulle gf6ra det. Gunghe4sten e4r ju se5 sf6t! Vad roligt att den har funnits i sle4kten, det gf6r den ju bara e4nnu charmigare. Lilla Hs gunghe4st fick jag ju kf6pa ny begagnad… Men det e4r kul iallafall! Hoppas ni har det bra och att solen skiner f6ver er med!

  6. Tyskland vill förbjuda Google « Digital Kommunikation

    [...] bara några dagar sedan skrev jag ironiskt om de gamla tidningarnas fåniga infall i somras att stoppa sökmotorerna från att [...]

  7. Erik Malmstig-Two

    För bra värde så finns det ett intresse av att betala – och de som hänger på KP-webben är en generation som faktiskt inte fanns på “den gamla goda tiden” då webben var gratis. Vad som är gamla eller nya affärsmodeller är nog fortfarande en öppen fråga – att känna sin målgrupp, sina medlemmar och ge de värde som de är villiga att betala för behöver inte vara gammaldags eller hokuspokus. Framtiden visar förstås om KP just här är rätt ute.

  8. Anders Flodqvist

    @Erik Kanske, vi får se. Men jag hänger inte med riktigt i resonemanget om “den gamla godatiden då webben var gratis”. Som jag ser det är webben på väg att bli ultragratis just nu, med legala lösningar som Spotify, Voddler med mera och en journalistik som bygger lika mycket på frivillig rapportering som på betalda reportrars texter. Det sistnämnda håller dessutom på, i alla fall för mig, att skapa helt nya vägar att få fram information om vad som händer och hänt och nya sätt att själv verifiera källorna. Allt fler alternativ till betalprodukter kommer också, som copyleftlicenser och liknande där man kan välja om man vill ladda ner en e-bok gratis eller köpa den som fysisk bok.

    Personligen ser jag mer och mer tecken på att webben blir mer och mer legalt gratis snarare än att gratiswebben håller på att försvinna och att kommande generationer kommer se det som naturligt att betala på webben. Möjligtvis kan jag se en utveckling där kommande generationer ser det som naturligt att välja mellan gratisalternativet eller (det på något sätt differentierade, t ex reklamfinansierade) betalalternativet.

  9. spotify kostenlos

    Thank you for the good writeup. It actually was a enjoyment account it. Glance complex to more delivered agreeable from you! However, how could we communicate?